czwartek, 13 czerwca 2013

Przyroda

1 POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA

Autor/ szkoła / miejscowość
Bożena Jagielska
Szkoła Podstawowa Nr 137 im. prof. A. Kamińskiego
w Łodzi ul. Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Wody słone i słodkie.
Zapoznanie z rozmieszczeniem wód na Ziemi, ich podziałem oraz rozmieszczeniem kontynentów. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z zasobami wodnymi Ziemi, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów wód słodkich. Uczniowie kształtują też swoją świadomość w zakresie konieczności oszczędnego gospodarowania wodą.

Przedmiot/ poziom nauczania
Przyroda  klasa 4

Cele
Szczegółowe cele kształcenia:
Poziom wiadomości
uczeń:

  • wymienia rodzaje wód na Ziemi
  • określa, których obszarów na Ziemi jest więcej (wodnych czy lądowych)
  • wymienia nazwy oceanów i kontynentów
  • podaje przykłady zbiorników wód słonych i słodkich: (oceany, morza, jeziora, rzeki) oraz  wody podziemne
  • wymienia warunki konieczne do powstania jezior i bagien

Poziom umiejętności
uczeń:

  • porównuje zasoby wód słonych i słodkich 
  • uzasadnia konieczność dbania o zasoby wód słodkich
  • rozróżnia zbiorniki wodne: wód słodkich i słonych
  • wyszukuje wskazane  zbiorniki wodne na mapie
  • omawia, jak powstają rzeki
  • wyjaśnia, jaki jest związek między podłożem a możliwością powstawania jezior i bagien
  • wyszukuje w zasobach Internetu informacje typu „naj” na świecie: najdłuższa rzeka, największe jezioro, najgłębsze jezioro, największa głębia oceaniczna itp. 
  • prezentuje efekty swoich poszukiwań


Pomoce dydaktyczne
Tablica interaktywna
Notebook dla każdego ucznia (lub praca w „dwójkach”)

Zasoby Internetu
http://www.familie.pl/Forum-5-279/m371560-1,Nie-Nil-a-Amnazonka-najdluzsza-rzeka-swiata.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Morze_Kaspijskie
http://www.tourism-review.pl/najgbsze-jeziora-na-wiecie-news2952
http://odkrywcy.pl/kat,111406,title,Row-Marianski-i-jego-mroczne-sekrety,wid,14063619,wiadomosc.html?smg4sticaid=6101c9
http://www.sciaga.pl/tekst/92277-93-najwieksze_i_naglebsze_jeziora_swiata_oraz_ich_znaczenie_w_przyrodzie_i
oraz atlasy przyrodnicze „Świat w porach roku - Wyd. DEMART s. 40  (lub inne atlasy)                                                                                          ścienna mapa fizyczna świata

Krótki opis pomysłu
Krótka analiza mapy fizycznej świata w atlasach
1. Ocena, których obszarów jest więcej (wodnych czy lądowych na Ziemi)                                
2.Rozmieszczenie kontynentów i oceanów – uzupełnienie karty pracy: „Oceany i kontynenty” (lub, jako praca domowa)
3. Odszukanie na mapie innych zbiorników wodnych (oczekiwana odpowiedź: jeziora, rzeki, bagna) Prezentacja multimedialna nauczyciela na temat: „Wody słone, słodkie i kontynenty” (zwrócenie uwagi uczniów na Konieczność oszczędzania wody w kontekście niewielkich w skali świata zasobów wód  słodkich) oraz Uzupełnienie przez uczniów karty pracy  „Podział wód na Ziemi” (mogą być  zamiennie częścią pracy domowej).
Wyszukiwanie (w wyznaczonych grupach) z podanych stron internetowych informacji typu „naj” na świecie, związanych:
1.  z wybranymi zbiornikami wodnymi:
najdłuższej rzeki świata
największego jeziora świata
najgłębszego jeziora świata
najgłębszego rowu oceanicznego
2. Krótkie zaprezentowanie wyników swoich poszukiwań podając: nazwę zbiornika wodnego, jego długość, głębokość lub powierzchnię.

W podsumowaniu lekcji, w zależności od dysponowanego czasu można uwzględnić:
1. Rozwiązanie przez uczniów quizu – „Wody słone, słodkie i kontynenty” (indywidualnie lub w parach) – forma sprawdzenia ich wiedzy przez zapisanie odpowiedzi na podanych kartach ( quiz przygotowałam w wersji „papierowej” oraz  multimedialnej i umieściłam go na końcu prezentacji „Wody słone, słodkie i kontynenty”) i/lub
2. Rozwiązanie krzyżówki tematycznej, która może być wykorzystana, jako część pracy domowej

Na końcu prezentacji multimedialnej ujęłam powiedzenia i przysłowia o wodzie, które można wykorzystać w różny sposób, np. do wytłumaczenia ich znaczenia, pochodzenia lub w jakich okolicznościach je wypowiadamy, nawiązując w ten sposób do     edukacji humanistycznej.
Mogą być też inspiracją do uczniowskich poszukiwań w zasobach Internetu (i nie tylko) innych przysłów, powiedzeń związanych z wodą (lub  może nawet ogłoszenia wśród uczniów konkursu pt. „Woda w przysłowiach i powiedzeniach”).

Praca domowa
Zeszyt ćwiczeń „Tajemnice przyrody” (część 2) – ćwiczenia 1, 2, 4, 5 s. 66-67
Karta pracy „Oceany i kontynenty”              

Efekty pracy
Uczeń:

  • klasyfikuje wody występujące na Ziemi
  • wymienia przykłady zbiorników wód słonych i słodkich
  • wskazuje na mapie oraz rozpoznaje kontynenty i oceany 
  • określa zasoby wodne Ziemi
  • uzasadnia konieczność oszczędnego gospodarowania wodą 
  • posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi
  • wyszukuje informacje w zasobach Internetu i je prezentuje
  • korzysta z tradycyjnych źródeł wiedzy (atlasy), przy jednoczesnym stosowaniu TIK w pozyskiwaniu informacji


Uwagi
Opracowane przeze mnie i zaproponowane w załącznikach różne materiały mogą być wykorzystane alternatywnie, w zależności od ich przydatności do realizacji celów lekcji, potrzeb nauczyciela i możliwości uczniów.
Uważam, że ograniczenia czasowe jednostki lekcyjnej i różne tempo pracy uczniów  uniemożliwią zastosowanie załączonych materiałów w pełnym zakresie, dlatego trzeba zastanowić się nad ich właściwym wyborem. Można rozważyć realizację tematu w czasie dwóch kolejnych lekcji.
Myślę, że quiz dołączony do prezentacji multimedialnej można wykorzystać (jeżeli jest taka możliwość), jako podsumowanie z zastosowaniem testów, tzw. PILOTÓW.

Załączniki
Karty pracy:
1. „Oceany i kontynenty”
2. „Podział wód na Ziemi”
Quiz multimedialny –„ Wody słone, słodkie i kontynenty” ( umieszczony jest na końcu prezentacji multimedialnej, aby można zastosować go pod koniec lekcji, jako forma sprawdzenia wiedzy, bez konieczności drukowania jego treści dla każdego ucznia)
Uczniowie indywidualnie (lub w parach) mają możliwość udzielenia szybkich odpowiedzi(a, b, c, d) na przygotowanych kartach.
Quiz w wersji „papierowej” – „Wody słone, słodkie i kontynenty”
Quiz – karta odpowiedzi (do wersji multimedialnej).
Krzyżówka tematyczna z hasłem: „Ocean Światowy to morza i oceany”
Prezentacja multimedialna – „Wody słodkie, wody słone i kontynenty” ( z dołączonym quizem wraz z powiedzeniami i przysłowiami o wodzie)                          
Zadania do poszukiwania informacji w zasobach Internetu          

Grupa 1
Na podanej stronie internetowej
http://www.familie.pl/Forum-5-279/m371560-1,Nie-Nil-a-Amnazonka-najdluzsza-rzeka-swiata.html
odszukaj i zapisz nazwę oraz długość najdłuższej rzeki świata.       Postaw na adresie kursor i naciśnij „enter”.

Grupa 2
Na podanej stronie internetowej
http://pl.wikipedia.org/wiki/Morze_Kaspijskie
odszukaj i zapisz nazwę oraz powierzchnię największego jeziora na świecie.    Postaw na adresie kursor i naciśnij „enter”.

Grupa 3
Na podanej stronie internetowej
http://www.tourism-review.pl/najgbsze-jeziora-na-wiecie-news2952
odszukaj i zapisz nazwę oraz głębokość najgłębszego jeziora na świecie.   Postaw na adresie kursor i naciśnij „enter”.

Grupa 4
Na podanej stronie internetowej
http://odkrywcy.pl/kat,111406,title,Row-Marianski-i-jego-mroczne-sekrety,wid,14063619,wiadomosc.html?smg4sticaid=6101c9
odszukaj i zapisz nazwę oraz głębokość najgłębszego rowu oceanicznego.   Postaw na adresie kursor i naciśnij „enter”.

Zadanie dodatkowe
http://www.sciaga.pl/tekst/92277-93-najwieksze_i_naglebsze_jeziora_swiata_oraz_ich_znaczenie_w_przyrodzie



2 POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA 

Autor/ szkoła / miejscowość
Ewa Morzyszek – Banaszczyk
Szkoła Podstawowa im. A. Kamińskiego w Łodzi, Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Układ oddechowy:  budowa i funkcje dla organizmu człowieka, choroby i higiena.
1. Zapoznanie z funkcjami poszczególnych elementów układu oddechowego człowieka.
2. Poznanie chorób układu oddechowego i czynników je wywołujących.
3. Poznanie  sposobów dbania o higienę układu oddechowego.
4. Doskonalenie umiejętności korzystania z zasobów Internetowych oraz sposobów dokumentowania i prezentowania  zdobytej wiedzy.

Przedmiot/ poziom nauczania
Przyroda klasa 4

Cele
Umiejętności
Uczeń:

  • opisuje wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstawia jego budowę i funkcje,
  • uzasadnia przyczyny powstawania chorób układu oddechowego,
  • przedstawia sposoby dbania o higienę układu oddechowego,
  • posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi i zasobami Internetu,
  • wyszukuje informacje, selekcjonuje informacje,
  • doskonali sposoby dokumentowania pozyskanych informacji za pomocą komputera (stosuje funkcje „kopiuj-wklej”,
  • stosuje zasady określone przepisami dotyczącymi Praw autorskich w stosunku do źródeł wiedzy lub ilustracji z Internetu,
  • ustala w zespole kolejność i sposoby prezentacji z wykorzystaniem zgromadzonej dokumentacji i tablicy interaktywnej,
  • prezentuje na forum klasy informacje z wykorzystaniem opracowanych w programie Word materiałów z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
  • wykonuje zadania w określonym czasie i przesyła informacje wg ustaleń do nauczyciela.

Pomoce dydaktyczne
Laptop na parę lub trzech uczniów, tablica interaktywna, karta pracy z zadaniami.

Zasoby internetowe
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka; http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html; http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html

Krótki opis pomysłu 
Praca w 9 grupach 2-3 osobowych. Karta pracy przesłana uczniom na poszczególne stanowiska komputerowe zapisana na ich pulpicie. Uczniowie łączą się z Internetem korzystając ze skrótów. http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka; http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html; http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
Wykonują zadania w czasie około 15 minut.  Porządkują informacje i ustalają sposoby prezentacji (5min).
Prezentują informacje z wykorzystaniem tablicy  interaktywnej. Zadania dotyczą budowy i funkcji poszczególnych elementów układu oddechowego, funkcji  układu oddechowego jakie spełnia dla organizmu człowieka, czynników chorobowych i chorób układu oddechowego oraz sposobów jego higieny.  Na podanej stron internetowych  uczniowie wyszukują i selekcjonują informacje niezbędne do wykonania zadania. Kopiują wybrane fragmenty do pracy w programie Word , zapisują. Jeśli starczy czasu mogą dopełnić swoją pracę ilustracją lub rysunkiem znalezionym w zasobach internetowych na podanych stronach przez nauczyciela. W tym przypadku powinni zamieścić link dotyczący źródła informacji w swojej pracy.
Uczniowie prezentują zdobyte informacje.

Praca domowa
Uczniowie analogicznie poszukują na wskazanych stronach internetowych  informacji  i robią notatkę w zeszycie.

Efekty pracy 
Uczeń:

  • omawia informacje dotyczące budowy, funkcji poszczególnych elementów układu oddechowego,
  • wymienia choroby układu oddechowego oraz przedstawia czynniki, które je wywołują,
  • przedstawia funkcje układu oraz dróg oddechowych człowieka,
  • opisuje wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstawia jego budowę i funkcje
  • posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi i zasobami Internetu,
  • wyszukuje informacje, selekcjonuje informacje,
  • doskonali sposoby dokumentowania pozyskanych informacji za pomocą komputera (stosuje funkcje „kopiuj-wklej”,
  • stosuje zasady określone przepisami dotyczącymi Praw autorskich w stosunku do źródeł wiedzy lub ilustracji z Internetu,
  • ustala w zespole kolejność i sposoby prezentacji z wykorzystaniem zgromadzonej dokumentacji i tablicy interaktywnej,
  • prezentuje na forum klasy informacje z wykorzystaniem opracowanych w programie Word materiałów z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
  • wykonuje zadania w określonym czasie i przesyła informacje wg ustaleń do nauczyciela.

Wskazówki 
Uczniowie samodzielnie rozkładali przed lekcją laptopy. Bardzo aktywni i zaangażowani. Określać czas na wykonywanie poszczególnych zadań tak by zmieścić się w jednostce lekcyjnej. Podzielić zadania według stopnia trudności. Ustalić zasadę dotycząca zadań dodatkowych (kogo dotyczą). Zajęcie dostarczyło uczniom wielu pozytywnych emocji. Pracowali pilnie, ucząc się dokumentowania pozyskanych informacji i prezentowania ich na forum klasy. Warto przewidzieć zastosowanie pendrive,a w przypadku napotkania trudności z przesyłaniem pliku do komputera nauczyciela.

Uwagi
Jakie działania planujesz w przyszłości? Czy zamierzasz zmienić lub rozwinąć swój pomysł? Przed czym chcesz przestrzec naśladowców dobrej praktyki?

Załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)


Zadania – w parach lub zespołach 3 osobowych
*zadania dla uczniów zdolniejszych lub szybciej pracujących.

Grupa 1
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła wypisz  choroby układu oddechowego człowieka oraz czynniki które je wywołują. Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/10361-choroby_uk%C5%82adu_oddechowego.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
Twoja praca.

Grupa 2
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła wypisz: jakie są funkcje układu oraz dróg oddechowych człowieka. Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
Twoja praca.

Grupa 3
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje.
a) jama nosowa,
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.

Grupa 4
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje:
b) gardło,
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.

Grupa 5
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje:
c) krtań
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.

Grupa 6
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje:
d) tchawica,
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.

Grupa
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje:
e) oskrzela,
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.

Grupa 8
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wskazany element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje:
f) płuca
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.

Grupa 9
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz jak dbać o higienę układu oddechowego. Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
Twoja praca.

Grupa 10*
Zadanie. Korzystając ze wskazanego źródła opisz wybrany jeden element układu oddechowego człowieka, przedstaw jego budowę i funkcje:
a) jama nosowa,
b)  gardło,
c)  krtań,
d) tchawica,
e) oskrzela,
f) płuca
Zastosuj funkcję „kopiuj –wklej”. Przygotuj się do prezentacji zdobytej informacji. Możesz załączyć ilustracje lub rysunek. Pamiętaj aby dopisać źródło.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka
lub
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/cz%C5%82owiek/19143-uk%C5%82ad_oddechowy_cz%C5%82owieka_budowa_funkcje_choroby.html
lub
http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/ptrzetrzelewska/higiena_ukadu_oddechowego.html
lub
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82uco
Twoja praca.



3 POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA 

Autor/ szkoła / miejscowość
Ewa Morzyszek – Banaszczyk
Szkoła Podstawowa im. A. Kamińskiego w Łodzi, Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Układ oddechowy:  budowa i funkcje dla organizmu człowieka, choroby i higiena.
1. Zapoznanie z funkcjami poszczególnych elementów układu oddechowego człowieka.
2. Poznanie chorób układu oddechowego i czynników je wywołujących.
3. Poznanie  sposobów dbania o higienę układu oddechowego.
4. Doskonalenie umiejętności korzystania z zasobów Internetowych oraz sposobów dokumentowania i prezentowania  zdobytej wiedzy.

Przedmiot/ poziom nauczania
Przyroda klasa 4

Cele
Wiadomości
Uczeń:

  • dzieli produkty żywnościowe ze względu na ich pochodzenie, ze względu na składniki odżywcze i funkcje w organizmie,
  • omawia rolę poszczególnych składników pokarmowych w organizmie - witamin i składników mineralnych,
  • wymienia produkty zawierające witaminy i sole mineralne,
  • wymienia wybrane objawy niedoboru jednej z poznanych witamin.

Umiejętności
Uczeń:

  • podaje przykłady produktów bogatych w białka, tłuszcze, cukry, witaminy i sole mineralne,
  • wyjaśnia znaczenie informacji zamieszczanych na opakowaniach produktów spożywczych,
  • omawia skutki niedoboru witamin i soli mineralnych.
  • posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji;

Pomoce dydaktyczne
Laptop dla każdego ucznia, tablica interaktywna, prezentacja multimedialna (składniki pokarmowe), karta pracy w parze, karta pracy dla każdego ucznia.

Zasoby internetowe 
http://www.witaminy.org.pl

Krótki opis pomysłu 
Przedstaw zwięźle swój pomysł tak, aby inni nauczyciele i nauczycielki mogli go wykorzystać w swojej pracy
Praca w grupach 2-osobowych (karta pracy): Porządkowanie informacji na podstawie wcześniej przeczytanego tekstu w podręczniku o funkcjach składników pokarmowych: białek, węglowodanów i tłuszczy , wody, witamin i minerałów dla organizmu ( budulcowe, energetyczne, regulacyjne). Prezentacja multimedialna: informacje o pozostałych składnikach: Rodzaje witamin i soli mineralnych oraz ich pochodzenie. Zadanie do pracy indywidualnej z wykorzystaniem laptopów. Dzieci losują nazwę witaminy i jednego składnika mineralnego.
Zadanie
Na podanej stronie internetowej http://www.witaminy.org.pl, odszukaj informacji i wskaż co najmniej 2-3 przykłady odpowiedzi o wylosowanej witaminie i składniku mineralnym oraz przygotuj ulotkę wskazując:
1. Jaki wpływ ma na funkcjonowanie organizmu, czyli jakie spełnia  funkcje w organizmie?
2. Jakie są naturalne źródła jej pozyskiwania, czyli w jakich produktach żywnościowych występuje?
3. Jakie są skutki niedoboru  w organizmie, jakie choroby wywołuje jej brak?
Uczniowie referują zdobyte informacje. Wklejają do zeszytu wypełniona kartę pracy (ulotkę). Praca domowa: uczniowie analogicznie poszukują na wyżej wymienionej stronie internetowej  informacji  na temat 5 witamin oraz rozwiązują krzyżówkę.

Efekty pracy 
Uczeń:

  • podaje przykłady produktów bogatych w białka, tłuszcze, cukry, witaminy i sole mineralne,
  • wymienia produkty zawierające witaminy i sole mineralne,
  • dzieli produkty żywnościowe ze względu na ich funkcje w organizmie,
  • omawia rolę witamin i składników mineralnych w organizmie,
  • wymienia wybrane objawy niedoboru jednej z poznanych witamin,
  • omawia skutki niedoboru witamin i soli mineralnych,
  • posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi i zasobami Internetu, wyszukuje informacje, selekcjonuje, omawia.

Wskazówki 
Uczniowie samodzielnie rozkładali przed lekcją laptopy. Bardzo aktywni i zaangażowani. Warto zdiagnozować umiejętności posługiwania się TIK we wcześniejszych rozmowach z uczniami. Ustalić wcześniej zasady rozkładania i składania sprzętu oraz korzystania z niego w czasie lekcji. Określać czas na wykonywanie poszczególnych zadań tak by zmieścić się w jednostce lekcyjnej. Liczbę wybranych przykładów dostosować do możliwości i tempa pracy uczniów w danej klasie. Ustalić zasadę dotycząca zadań dodatkowych ( kogo dotyczą). Zaproponowane zadanie  do pracy domowej ma sprzyjać utrwaleniu czynności posługiwania się technologią komputerową i zasobami Internetu oraz  tworzyć okazję do poszerzenia zakresu wiedzy w wybranym zagadnieniu. Zajęcie dostarczyło uczniom wielu pozytywnych emocji. Pracowali pilnie, ucząc się dokumentowania pozyskanych informacji i prezentowania ich na forum klasy.

Uwagi
Jakie działania planujesz w przyszłości? Czy zamierzasz zmienić lub rozwinąć swój pomysł? Przed czym chcesz przestrzec naśladowców dobrej praktyki?

Załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)

Zadanie 1 – w parach
Przyporządkujcie  poszczególne składniki pokarmowe do funkcji jakie spełniają one w organizmie. Podaj po 3 przykłady pokarmów, które zawierają te składniki.*
białka, węglowodany i tłuszcze, woda , witaminy, sole mineralne

Zadanie 2
Karta pracy
Na podanej stronie internetowej http://www.witaminy.org.pl   odszukaj informacji   i podaj co najmniej 2-3 przykłady odpowiedzi o wylosowanej witaminie  i składniku  mineralnym oraz  przygotuj ulotkę wskazując:
1. Jaki wpływ ma na funkcjonowanie organizmu, czyli jakie spełnia  funkcje w organizmie?
2. Jakie są naturalne źródła jej pozyskiwania, czyli w jakich produktach żywnościowych występuje?
3. Jakie są skutki niedoboru  w organizmie, jakie choroby wywołuje jej brak?

Zadanie 3 – Praca  domowa
Karta pracy
Na podstawie literatury, poradników żywieniowych, książki kucharskiej lub na podanej strony internetowej http://www.witaminy.org.pl  odszukaj informacji   i podaj co najmniej 2-3 przykłady odpowiedzi o wskazanych witaminach wskazując:
1. Jaki wpływ ma na funkcjonowanie organizmu, czyli jakie spełnia  funkcje w organizmie?
2. Jakie są naturalne źródła jej pozyskiwania, czyli w jakich produktach żywnościowych występuje?
3. Jakie są skutki niedoboru  w organizmie, jakie choroby wywołuje jej brak?