sobota, 15 czerwca 2013

Zajęcia techniczne

POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA

Autor/ szkoła / miejscowość
Monika Durka
Szkoła Podstawowa im. A. Kamińskiego w Łodzi, Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Powtórzenie wiadomości przed egzaminem na kartę rowerową.
Znaki drogowe pionowe. Rodzaje skrzyżowań-pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Uczniowie ćwiczą rozwiązywanie testów egzaminacyjnych.

Przedmiot/ poziom nauczania 
Zajęcia techniczne klasy 4

Szczegółowe cele kształcenia:
Wiadomości
Uczeń:

  • podsumowanie wiadomości przed egzaminem teoretycznym na kartę rowerową.

Umiejętności
Uczeń:

  • rozumie hierarchię ważności norm, znaków i sygnałów oraz poleceń wykonywanych przez osobę kierującą ruchem,
  • omawia poszczególne grupy znaków pionowych,
  • podaje zasady obowiązujące na skrzyżowaniach różnego typu,
  • uczy się rozwiązywać sytuacje drogowe występujące na skrzyżowaniu,
  • ćwiczy rozwiązywanie testów,
  • wyjaśnia, jak zachować się wobec pojazdów uprzywilejowanych w akcji,

Pomoce dydaktyczne
Notebook dla każdego ucznia, tablica interaktywna, prezentacja multimedialna.

Zasoby internetowe
http://www.ruch.markowski.pomorze.pl
http://www.eti.agh.pl/brd/

Krótki opis pomysłu 
KRÓTKA INFORMACJA O EGZAMINIE NA KARTĘ ROWEROWĄ
Przedstawienie uczniom zasad przebiegu egzaminów na kartę rowerową. Omówienie części teoretycznej i praktycznej egzaminu.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Przypomnienie definicji skrzyżowania.
Omówienie rodzajów skrzyżowań.
Skrzyżowania równorzędne oraz znaki ich dotyczące, pierwszeństwo przejazdu,
Skrzyżowania podporządkowane beż sygnalizacji świetlnej oraz znaki ich dotyczące, pierwszeństwo przejazdu,
Skrzyżowania o ruchy kierowanym sygnalizacją świetlną,
Skrzyżowania o ruchu kierowanym przez osobę uprawnioną,
Skrzyżowania z ruchem okrężnym oraz znaki ich dotyczące, pierwszeństwo przejazdu,
Wspólne rozwiązywanie i ustalanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach.
PRACA INDYWIDUALNA UCZNIÓW
Na podanej stronie internetowej http://www.eti.agh.edu.pl/brd/ uczniowie wg instrukcji nauczyciela samodzielnie rozwiązują testy na kartę rowerową. Testy te są testami jednokrotnego wyboru. Uczeń ma możliwość sprawdzenia poprawnych odpowiedzi. Po każdym teście otrzymuje informację o poprawności wykonania przez siebie testu (%).

Efekty pracy 
Uczeń:

  • wymienia grupy znaków drogowych i je charakteryzuje,
  • wyodrębnia znaki charakterystyczne dla danej grupy znaków,
  • podaje definicję skrzyżowania,
  • wymienia rodzaje skrzyżowań,
  • określa zasady pierwszeństwa na poszczególnych skrzyżowaniach,
  • ćwiczy krzyżówki drogowe uzasadniając wybór,
  • posługuje się zasobami internetowymi i nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,

Załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)
Prezentacja multimedialna wykonana przez nauczyciela- „Skrzyżowania-przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową”
Testy na kartę rowerową- www.eti.agh.edu.pl/brd/