FORMATKA
Autor/ szkoła / miejscowość
Małgorzata Jędrzejewska
Szkoła Podstawowa nr 137 im. prof. Aleksandra Kamińskiego w Łodzi
Tytuł dobrej praktyki
Spacer po wirtualnych bibliotekach . Zajęcia koła polonistycznego, przeznaczone dla uczniów uzdolnionych.
Celem było zainteresowanie uczniów zasobami cyfrowymi bibliotek w kontekście samodzielnego poszukiwania przez uczniów wiedzy zgodnie z ich zainteresowaniami. Poszerzenie wiadomości na temat dziejów książki i piśmiennictwa . Ukazanie uczniom możliwości kreatywnego działania polonistycznego i plastycznego na tle bogactwa świata książek , ich niezwykłej historii i piękna średniowiecznych ksiąg.
Przedmiot/ poziom nauczania
Koło polonistyczne dla uczniów klas 5-6
Cele
Wiadomości
Uczeń:
- definiuje pojęcia: inkunabuł, kolofon, kipu, inicjał, majuskuła.
- rozpoznaje narzędzia pisarskie stosowane w Egipcie, Rzymie, Grecji.
- rozróżnia książki pisane w różnych epokach: gliniane tabliczki, zwój, kodeks.
Umiejętności
Uczeń:
- wyszukuje w zasobach internetowych link związany z cyfrową biblioteką narodową i wirtualną historią książki.
- odszukuje definicje w/w pojęć w słowniku terminów.
- znajduje informacje o narzędziach pisarskich.
- omawia odszukane materiały dotyczące biblioteki aleksandryjskiej i biblioteki pergamońskiej.
- wybiera fragmenty ulubionej lektury i przygotowuje w wersji elektronicznej własną stronę książki ozdabiając ja na wzór inkunabułów – tworząc własny projekt inicjał.
- prezentuje informacje i własne wytwory.
Pomoce dydaktyczne
Laptopy dla każdego ucznia z podłączeniem do Internetu, Tablica interaktywna, strona BN – www.bn.org.pl (link O BN-film, Elektroniczne publikacje BN- Nad złoto droższe. Skarby Biblioteki Narodowej), www.wsp.krakow.pl/whk(wirtualna historia książki-historia książki i bibliotek)
Krótki opis pomysłu
W części I nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę związaną z dziejami książki i piśmiennictwa, odwołując się do doświadczeń z lekcji języka polskiego i historii. Podkreśla znaczenie książki jako towarzysza życia w różnych epokach oraz codziennym życiu współczesnego człowieka. Wskazuje na znaczenie książki będącej źródłem doznań, przeżyć , rozwoju własnego, nauki itp. Uczniowie dzielą się refleksjami na temat korzyści płynących z czytania książek. Tworzą mapę korzyści ( prac w 2 zespołach, 3 osobowych). Uczniowie oglądają film o historii biblioteki – na tablicy interaktywnej (korzystając z linku: OBN).
Uczniowie pracują w dwóch grupach (15min). Wyszukują w Internecie strony Biblioteki Narodowej w Warszawie i wirtualnej historii książki. W dwóch zespołach uczniowie przeglądają elektroniczne zasoby. Zadaniem grup jest korzystając z zasobów internetowych przygotować 3 minutowe prezentacje w programie Power Point , na temat:
1) Najcenniejsze skarby w zbiorach Biblioteki Narodowej (inkunabuły, księgi rękopiśmienne);
2) Narzędzia pisarskie stosowane w Egipcie, Rzymie i Grecji;
3) Wyszukać definicje terminów: inkunabuł, kolofon, kipu, inicjał, majuskuł..
W II części zajęć uczniowie zwiedzają Bibliotekę Aleksandryjską ( tablica interaktywna) i Bibliotekę Pergamońską- nauczyciel jest przewodnikiem „spaceru”.
W III części: uczniowie korzystając z programu Point projektują kartkę z ulubionej książki – tworzą inicjał. Prezentują efekty własnej pracy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Efekty pracy
Uczeń:
- przygotowuje w programie Point stronę ulubionej książki z wprowadzeniem typowych dla inkunabułów elementów –inicjał , zdobi marginesy motywami roślinnymi z wykorzystaniem technik komputerowych,
- korzysta z zasobów internetowych , w tym cyfrowej biblioteki narodowej,
- prezentuje pozyskane informacje kolegom z wykorzystaniem programu Power Point i tablicy interaktywnej,
- rozwija swoje zainteresowania z wykorzystaniem zasobów Internetowych.
Uwagi
Zajęcia wymagają dwóch jednostek lekcyjnych. W przypadku braku umiejętności korzystania z programu Power Point uczniowie mogą przygotować stronę z ulubionej książki na papierze i przy wykorzystaniu technik plastycznych.
Załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)
2 POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA
Autor/ szkoła / miejscowość
Małgorzata Kapuścińska
Szkoła Podstawowa nr 137 im. prof. Aleksandra Kamińskiego w Łodzi
Tytuł dobrej praktyki
Temat: Opisujemy zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną wiosną.
Cele ogólne:
- rozwijanie wrażliwości estetycznej
- doskonalenie umiejętności pozyskiwania informacji ze źródeł internetowych
- kształtowanie umiejętności odbioru różnych tekstów kultury
Cele szczegółowe:
Uczeń
- czyta głośno wiersz J. Kulmowej „Kotki marcowe”
- podaje skojarzenia ze słowem „wiosna”
- opisuje zwyczaj ludowy związany z witaniem wiosny
- analizuje utwór poetycki
- układa pytania do tekstu i udziela na nie odpowiedzi
- dba o kulturę i estetykę języka podczas układania wypowiedzi ustnej i pisemnej
Metody:
burza mózgów, praca z tekstem, praca z wykorzystaniem zasobów internetowych, przekład intersemiotyczny, gra dydaktyczna
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne:
podręcznik + podręcznik multimedialny, płyta z fragmentem utworu „Wiosna” A. Vivaldiego, paski z tytułami wierszy o wiośnie, szary papier, kredki pastelowe, farby, notebooki, płyta z odgłosami ptaków, „kotki” – bazie wielkanocne, żółta kreda.
Przebieg lekcji:
Nauczyciel pokazuje uczniom „kotki” i pyta, z czym im się kojarzą. O jakiej porze roku możemy je zobaczyć?
Burza mózgów – skojarzenia z wiosną zapisane wokół słońca narysowanego żółtą kredą na tablicy.
Odtworzenie utworu „Wiosna” A. Vivaldiego – wyjaśnienie nauczyciela dotyczące interpretacji utworu, podanie skojarzeń przez uczniów.
Wspólne z uczniami sformułowanie tematu i zapisanie go na tablicy.
Uczniowie odpowiadają na pytanie: jaki zwyczaj ludowy ma związek z powitaniem wiosny i pożegnaniem zimy?
Dzieci samodzielnie poszukują w Internecie informacji o topieniu marzanny oraz o „kotkach” – baziach wielkanocnych.
Uczniowie prezentują zgromadzone informacje.
Informacja nauczyciela:
O „kotkach” napisała też wiersz J. Kulmowa. Głośne odczytanie wiersza „Kotki marcowe”.
Gra dydaktyczna – każdy uczeń układa 7 pytań do wiersza. Dzieci zadają pytania i odpowiadają cytując fragmenty wiersza.
Informacja nauczyciela:
wielu poetów pisało wiersze o wiośnie.
Podział klasy na grupy, rozdanie materiałów i zadań (zał. nr 1).
Praca w grupach przy akompaniamencie odgłosów śpiewających ptaków.
Prezentacja na forum klasy efektów pracy grup.
Ocena pracy grup oraz ewaluacja w formie tablicy, na której uczniowie umieszczają „buźki”.
Praca domowa:
Wyszukaj w Internecie przysłowia lub inne związki frazeologiczne związane z wiosną. Zapisz je w zeszycie.
Załącznik nr 1.
Zadania dla grupy
- odszukajcie w Internecie tekst wiersza autorstwa … pt. „…” (np. W. Broniewski „Pierwiosnek).
- przeczytajcie go ze zrozumieniem
- zilustrujcie treść wiersza (nastrój, elementy przyrody, kolorystykę), tworząc wspólny rysunek pastelami na szarym papierze
- zaprezentujcie efekty pracy grup na forum klasy (treść wiersza, omówienie poszczególnych elementów plakatu)