piątek, 14 czerwca 2013

Język angielski

1 POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA

Autor/ szkoła / miejscowość
Agnieszka Musiał
Szkoła Podstawowa im. A. Kamińskiego w Łodzi, Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Zajęcia wprowadzają uczniów w nowy dział tematyczny: Animals- zwierzęta.
Temat lekcji: Poznajemy nazwy zwierząt.

Przedmiot/ poziom nauczania
Język angielski- klasa 4a

Szczegółowe cele kształcenia:
Wiadomości
Uczeń:

  • Poznaje nazwy zwierząt domowych, ich pisownię i wymowę.,
  • Dowiaduje się, jakie dzikie zwierzęta występują na terenie Wielkiej Brytanii.

Umiejętności
Uczeń:

  • Nazywa popularne zwierzęta domowe.
  • Przyporządkowuje nazwy dzikich zwierząt do ich ilustracji w oparciu o prezentowany materiał audiowizualny.
  • Doskonali umiejętność słuchania.
  • Kształtuje umiejętności związane z wykonywaniem ćwiczeń interaktywnych.

Pomoce dydaktyczne
Tablica interaktywna, ćwiczenia interaktywne w programie edukacyjnym Oxford iTools, materiał  filmowy, indywidualna karta pracy, podręcznik Steps In English 1, strony www.Free Foto.com , www.anglomaniacy.pl

Krótki opis pomysłu 
Nauczyciel krótko wprowadza uczniów w tematykę, jaką będą zajmować się na lekcji. Uczniowie ze zdjęć wyświetlanych na tablicy odgadują znane do tej pory nazwy popularnych zwierząt. Następnie starają się przyporządkować nowe słownictwo do ilustracji w podręczniku( ćw. 1/51). Sprawdzają poprawność wykonania zadania z materiałem audio i kilkakrotnie powtarzają wymowę nowych nazw zwierząt. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i wykonują ćwiczenie interaktywne typu memory utrwalając poznane słownictwo. Oglądają film o dzikich zwierzętach w Wielkiej Brytanii, wykonują kartę pracy, na której podpisują dzikie zwierzęta. Jako pracę domową mają z zadanie uzupełnienie tabelki w oparciu o zasoby internetowe.

Efekty pracy 
Uczeń:

  • Poszerzył zasób słownictwa dotyczącego zwierząt domowych- wymienia przynajmniej 13 zwierzątek.
  • Rozpoznaje nazwy mniej popularnych zwierząt dzikich.
  • Wzbogacił wiedzę dotyczącą przyrody w Wielkiej Brytanii.
  • Poznał nowe rodzaje ćwiczeń.


Zajęcia z wykorzystaniem TIK okazały się być bardzo atrakcyjne dla uczniów. Dzieci z radością odgadywały nazwy lubianych zwierzątek, były bardzo aktywne. Ciekawe ćwiczenie w formie gry, kolorowe slajdy oraz interesujący materiał filmowy przyciągnął uwagę nawet na ogół mniej aktywnych uczestników.

Uwagi
Lekcja jest dostosowana raczej dla klasy podzielonej na grupy, wtedy każde dziecko może podejść do tablicy i wykonywać ćwiczenie interaktywne. Wykonanie karty pracy na podstawie materiału audiowizualnego okazało się być dosyć trudne, warto, aby uczniowie dokładnie zapoznali się z jej treścią przed obejrzeniem filmu.

Załączniki
Karta pracy do wykonania w domu.
Karta pracy video worksheet pobrana i wydrukowana dla każdego ucznia z Oxford ITools

Srony
www.freefoto.com
www.anlomaniacy.pl



2 POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA

Autor/ szkoła / miejscowość
Katarzyna Anyszewska
Szkoła Podstawowa Nr 137 im. prof. A. Kamińskiego w Łodzi ul. Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Poznajemy Brytyjską Rodzinę Królewską.
Uczniowie rozpoznają członków z głównej linii Brytyjskiej Rodziny Królewskiej; określają ich funkcje i relacje między nimi. Powtarzają słownictwo związane z rodziną oraz zaimki dzierżawcze i dopełniacz saksoński (Saxon Genitive)

Przedmiot/ poziom nauczania 
klasa 5

Szczegółowe cele kształcenia:
Wiadomości
Uczeń:

  • Podaje słownictwo związane z relacjami w rodzinie
  • Rozpoznaje głównych członków Brytyjskiej Rodziny Królewskiej mówiąc jednocześnie o stopnoiu pokrewieństwa
  • Stosuje dopełniacz saksoński

Umiejętności
Uczeń:

  • Potrafi krótko opisać przedstawione drzewo genealogiczne stosując poznane zaimki dzierżawcze
  • Używając dopełniacza saksońskiego, opisuje relacje między członkami rodziny królewskiej
  • Na podstawie wysłuchanych informacji, uzupełnia tekst z lukami
  • Identyfikuje poszczególnych członków Rodziny Królewskiej Wielkiej Brytanii w materiale filmowym
  • Po przeczytaniu krótkiego tekstu informacyjnego, uzupełnia drzewo genealogiczne Rodziny Królewskiej

Pomoce dydaktyczne
Tablica interaktywna
Podręcznik Steps in English 1
Płyta interaktywna do Steps in English 1

Zasoby internetu
http://www.royal.gov.uk/
Zdjęcia członków Rodziny Królewskiej
http://www.britroyals.com/
tekst źródłowy na temat Rodziny Królewskiej
http://www.royalty.nu/Europe/England/ Windsor/
film Rodzinie Królewskiej
http://abcnews.go.com/International/Royal_Wedding/fullpage/royal-baby-royal-family-tree-13093834
Quiz dotyczący Rodziny Królewskiej w formie drzewa genealogicznego

Uwagi
Załączone przeze mnie adresy stron www można wykorzystać w różnorodny sposób, zarówno przez nauczyciela, jak i ucznia (np. jako część pracy domowej).
Różne tempo pracy uczniów, oraz ograniczenia wynikające z długości samej jednostki lekcyjnej mogą uniemożliwić realizację całego przedstawionego materiału i zmusić nauczyciela do wykorzystania go na np. 2 jednostkach lekcyjnych.

Załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)
Karta pracy z tekstem o Rodzinie królewskiej do uzupełnienia
Koperty dla 2 grup uczniów z załączonymi karteczkami do połączenia
Przedstawione powyżej adresy stron www
Streszczenie informacji o Rodzinie Królewskiej (wersja papierowa)