sobota, 15 czerwca 2013

Matematyka

POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA

Autor/ szkoła / miejscowość
Magdalena Trocińska
Szkoła Podstawowa im. A. Kamińskiego w Łodzi, Florecistów 3b

Tytuł dobrej praktyki
Wyrażenia algebraiczne.
Powtórzenie wiadomości dotyczących nazywania, zapisywania oraz obliczania wartości wyrażeń algebraicznych.

Przedmiot/ poziom nauczania 
matematyka klasa 5

Szczegółowe cele kształcenia:
Wiadomości
Uczeń:

  • nazywa wyrażenie algebraiczne
  • zapisuje wyrażeniem algebraicznym sytuację opisaną słownie
  • oblicza wartość wyrażeń algebraicznych


Umiejętności
Uczeń:

  • doskonali umiejętności posługiwania się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych oraz zapisywania związków w postaci wyrażeń algebraicznych 
  • rozwija umiejętność własnej samooceny

Pomoce dydaktyczne
Laptopy, tablica interaktywna, prezentacja z interaktywnymi zadaniami dla uczniów, karta pracy dla każdego ucznia

Krótki opis pomysłu 
Praca z całą klasą. Powtórzenie i uporządkowanie poznanych informacji dotyczących wyrażeń algebraicznych.(prezentacja multimedialna), http://www.math.edu.pl/wyrazenia-algebraiczne. Praca indywidualna uczniów z laptopami – uczniowie rozwiązują zadania interaktywne samodzielnie, a następnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania wspólnie z nauczycielem.
Praca indywidualna z kartami pracy. Uczniowie rozwiązują zadania na poszczególne oceny. Po prawidłowym wykonaniu zadań na ocenę dostateczną, przechodzą do zadań na ocenę dobrą itd. .W ten sposób uczniowie dokonują samooceny.

Efekty pracy 
Uczeń:

  • posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych oraz zapisywania związków w postaci wyrażeń algebraicznych 
  • rozwija umiejętność własnej samooceny
  • posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi

Załączniki
Karta pracy dla uczniów
Ocena dostateczna.
Podaj nazwę wyrażenia:
a) a+2½
b) x:130
Iloczyn liczby x i 5 to:
A. x : 5
B. x+5
C. 5x
D. x-5

Ocena dobra.
Podaj nazwę wyrażenia algebraicznego.
a) 2a + 1
b) 2a²
Suma liczby x i kwadratu liczby y to:
A. x² + y
B.  x+ y²
C. x² + y²
D. x + y
Oblicz wartość wyrażenia algebraicznego:
3a² - b dla a=2 , b=10

Ocena bardzo dobra.
Podaj nazwę wyrażenia algebraicznego.
½ a²
½ a – b
Różnica liczby a i sześcianu liczby b to:
A. a - b³
B. a³ - b
C. a-b
D. a+b
Oblicz wartość wyrażenia ½ a² - b : 4 dla a=8 , b=32
Zapisz wyrażenie algebraiczne opisujące obwód i pole prostokąta o wymiarach 2m i k.