czwartek, 13 czerwca 2013

Muzyka

POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA

Autor/ Szkoła / Miejscowość
Adam Tomczak SP nr.137 im. prof. A. Kamińskiego

Tytuł dobrej praktyki
Na krakowską nutę. Tradycje i zwyczaje ziemi krakowskiej.

Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami ziemi krakowskiej. Uczniowie mogą zapoznać się z charakterystycznymi cechami folkloru krakowskiego ze szczególnym uwzględnieniem tańca krakowiaka.

Przedmiot/ poziom nauczania
muzyka klasa 4

Szczegółowe cele kształcenia:
Wiedza
Uczeń:

  • potrafi opowiedzieć wybrane legendy związane z Krakowem 
  • omawia strój krakowski
  • wymienia charakterystyczne cechy tańca krakowiaka

Umiejętności
Uczeń:

  • rozróżnia słuchowo i w zapisie nutowym synkopę
  • umie zapisać takt z synkopą
  • śpiewa piosenkę „Lajkoniku prowadź nas”
  • rozróżnia regionalny strój krakowski
  • potrafi zatańczyć podstawowy krok taneczny krakowiaka – cwał boczny
  • umie zaakompaniować w rytmie synkopowanym

Pomoce dydaktyczne
Tablica interaktywna,
Multibook.
Notebook dla każdego ucznia (lub praca parami),

Zasoby internetu:
http://www.polalech.pl/krakowskimeski1.pdf
http://www.polalech.pl/krakowskidamski1.pdf
http://www.qlturka.pl/czytelnia,muzea,-,11631.html
http://www.youtube.com/watch?v=Rg1MMZwgqYs

Krótki opis pomysłu 
1. Poznanie zwyczajów i tradycji ziemi krakowskiej.
- wskazanie przez dzieci położenia Krakowa na mapie Polski
- przybliżenie legend związanych z miastem ( dzieci wymieniają znane im legendy i opowiadają ich treść – nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów)
- zapoznanie uczniów z historią lajkonika
2. Prezentacja stroju krakowskiego damskiego i męskiego.
- uzupełnienie przez dzieci nazw poszczególnych części stroju
3. Nauka piosenki „Lajkoniku prowadź nas”.
- prezentacja piosenki z płyty CD
- omówienie treści piosenki
- analiza zapisu muzycznego piosenki: określenie metrum, tempa i dynamiki
- wyklaskanie rytmu piosenki na zasadzie echa
- rytmiczna recytacja tekstu
- nauka piosenki fragmentami
- śpiew piosenki z akompaniamentem
4. Przypomnienie pojęcia synkopa.
- zaśpiewanie przez nauczyciela przyśpiewki ludowej „Śpiewa słowik, śpiewa”
- wyszukanie w zapisie nutowym przyśpiewki taktów z synkopami
- uzupełnienie rytmu taktami z synkopą
5. Tworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki „Lajkoniku prowadź nas”
- granie na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych akompaniamentu z zastosowaniem synkopy
6. Wyszukiwanie nagrania video tańca krakowiaka z podanych stron internetowych.
- określenie cech charakterystycznych tańca
- prezentowanie przez wybranych uczniów podstawowego kroku tanecznego
7. Wspólne wykonanie piosenki „Lajkoniku prowadź nas”.
- podzielenie uczniów na trzy grupy:
– I grupa śpiewa piosenkę
- II grupa gra akompaniament perkusyjny
- III grupa tańczy krakowiaka
8. Rozwiązanie krzyżówek dotyczących części stroju krakowskiego.

Efekty pracy 
Uczeń:

  • Wymienia legendy miasta Krakowa
  • Określa charakterystyczne cechy tańca krakowiak
  • Omawia części regionalnego stroju krakowskiego
  • Posługuje się technologią informacyjno-komputerową
  • Wyszukuje w zasobach internetowych wskazanych informacji i potrafi je zaprezentować
  • Korzysta z tradycyjnych źródeł wiedzy przy jednoczesnym stosowaniu TIK


Uwagi
Specyfika przedmiotu jakim jest muzyka powoduje, że działania takie jak śpiew, taniec czy gra na instrumentach akustycznych mogą być wspomagane technologią informacyjną tylko w pewnym stopniu. Stosowanie nowoczesnych technologii informacyjno-komputerowych nie może zastąpić bezpośrednich działań twórczych uczniów ograniczając ich kreatywność. Musi być dostosowany do możliwości uczniów, do tempa ich pracy oraz do ograniczenia czasowego jednostki lekcyjnej.

Załączniki
Krzyżówka
Regionalny strój krakowski